Personalia

Bildet mitt
Bevegelsesentusiast, samfunnsviter og idrettssosiolog.

mandag 13. desember 2010

UKE 49

Opptelling:
15 Aktiviteter
Avstand:
108.59 km
Tid:
14:00:00 t:m:s
Høydestigning:
610 m
Gj.sn. hastigh.:
12.2 km/t
Gj.sn. puls:
118 bpm
Kalorier:
6,045 C
Maks. puls:
196 bpm
Maks.tid:
01:36:46 t:m:s
Maks. hastighet:
149.5 km/t
Gj.sn. avstand:
10.86 km
Middels avstand:
4.83 km
Maks. avstand:
41.00 km
Gj.sn.tid:
00:56:00 t:m:s
Middeltid:
01:09:32 t:m:s
Gj.sn. høydestigning:
122 m
Middels høydestigning:
139 m
Maks. høydestigning:
248 m
Høydereduksjon:
612 m
Gj.sn. høydereduksjon:
122 m
Middels høydereduksjon:
140 m
Maks. høydereduksjon:
247 m
Maks. gj.sn. hastighet:
27.4 km/t
Maks. gj.sn. puls:
165 bpm

12 kommentarer:

  1. God form denne uka? Makshastighet på 149.5 km/t...
    Høres ut som en intervalløkt?

    SvarSlett
  2. Høres greit ut som en gps-skavank. Glemte å slette denne åpenbare feilen. Håper ikke dette påvirker folks tolkning av treningsuken.

    SvarSlett
  3. Kva med å differensiere "ukesrapportene" på aktivitetet. Gjennomsnittsfart og - puls er vel avhengig av om det er snakk om ski, sykkel, løp el. kva? Har du noko poengsystem / omregningsformlar for dei ulike aktivitetane?

    SvarSlett
  4. Heisann Hogne!
    Hører hva du sier, og har tenkt på en slik differensiering, for å gjøre rapporten litt mer forklarende og kanskje ikke minst interessant. Jeg kommer til å gjøre det når jeg drar meg ut fra spinningrommet/treningssentrene, og starter med de virkelig lange turene. Nå er det mye styrke og spinning, + ski og løp i relativt rolige økter.
    Jeg har ikke personlig noen poengsystem/formler, men Garmin Connect (som du vel kjenner godt til) samler sammen data for meg og lager rapporten. Jeg trener med 5 soner.
    Hvordan går det med din egen trening - og hva er innholdet i ditt treningsregime?

    SvarSlett
  5. Ok, skjønar! Men vil jo hevde at det er ein viss skilnad på 100km sykkel og 100km løp pr. veke. Rapporten kunne med fordel også vore delt inn slik at viser kor stor andel av treninga som går føre seg i dei ulike I-sonene. meir instruktivt for oss som les, då ;). (Og, kva er terskelpulsen din forresten - kunne vore interessant å visst mtp. pulsverdiane som ligg inne i rapportane).

    Sjølv konsentrerer eg meg mest om løping. Skal springe roma mara i slutten av mars, så blir ganske lite tri-trening før det. Men planen er vel å løpe 70 -80 km i veka og supplere med ei økt sykkel og ei økt symjing. Ikkje ideelt, men axtri blir berre ein prøvesmak på tri-helvetet!

    SvarSlett
  6. Ja, stor forskjell på treningsformen, helt klart. Har ikke prioritert å nyansere rapportene ytterligere, da det tar lang tid, men kanskje det kommer.-)
    Makspulsen ligger på ca. 206, så terskel er på ca. 190. Vurderer å få det testet skikkelig.
    Ja, du er vel først og fremst løper - kudos med Rallaren, sterkt. Ser du virkelig er blitt dispippel av Johs sitt velkjente treningsregime, med 60-70km løping i uka:-)
    Men, du kommer til å bli bitt av tribasillen!

    SvarSlett
  7. hmmm.... høres ut som du har vurdert terskelen din til å vere svært høg, gitt. Eg ville nok tippa nærare 180. Men dette bør du få sjekka for å optimalisere treninga max! Verkar som du er i super rute, uansett! Løkke-t

    SvarSlett
  8. Neinei, terskel er høyere enn 180! Hvordan finner du fram til terskel? Jeg går ut i fra 85-90% av max-prinsippet, ikke mer ava enn det:-) Men, hadde vært greit å fått det stadfestet, helt enig med deg om at det vil ha positiv betydning for treningsutbytte. F. eks om terskelen er på rundt 180, trener jeg for hardt nå for tiden, utifra overordnet målsetning.

    SvarSlett
  9. Eg har målt mjølkesyreterskel til 179 og har maxpuls på 205, så du har nok estimert i overkant høgt. Men dette er uansett eit empirisk spørsmål.

    SvarSlett
  10. Det var altså 87,3 % av HF max. Litt dårlig utnyttingsgrad (gitt vo2 max på 72,8), men ikkje uvanlig dårleg, så ganske sikker på at du trenar for hardt om du estimerer terskel til 190!

    SvarSlett
  11. Akkurat ja, dette var høyst interessant, ganske så sammenligningbart! I stand corrected mao...
    Nå fikk jeg skikkelig lyst til å få testet dette skikkelig. Tror min terskel likevel er høyere enn din ser du:-)

    SvarSlett
  12. Dette må du teste veit du. Laktatest og v02max er sentralt. Mulig du har høgre syreterskel, men neppe smerteterskel...høhøhø...

    SvarSlett