Personalia

Bildet mitt
Bevegelsesentusiast, samfunnsviter og idrettssosiolog.

onsdag 17. november 2010

Treningsopplegg

For å ver rusta te Norseman, innebære det merr trening enn det som normalt e, og litt te. Treningå må selvsagt ver kvalitativt bra. Nytte ikkje å tella treningstimane, og tro at ein får utbytte av alt trening uansett tid, belastning og intensitet.
Min tanke om treningen e å tilrettelegge dagene sånn at ein får flest mulig "kvalitetsøkter". Dette innebære å dele treningene opp og trene flere ganger til dagen; 1 morgenøkt, og 1 økt senere på dagen, som da vil ver kvalitetsøkta som regel.

Eg legge opp te 3 morgenøkter, mandag, onsdag og fredag, pluss kveldsøkter senere. De øvrige dagene trene eg 1-2 økter, men da i sammenheng med hverandre. 1 hviledag, eller rolig langkjør i helgene. Komme til å ligge på alt i fra 12-22 timer i uka sånn ca. Det e mye trening selvsagt, og det krever tilrettelegging på masternivå og ein snill og tolerant hjemmebase. Det har eg heldigvis i Heidi - all honnør:-)

Treningsopplegg:

Mandag -
07:30-09:00 Spinning/styrketråkk sone 3/4 + kjerne med Team Torshov på Myrens Sportsenter
16:30-18:30-- Langtur løp/ski - sone 1/2 i marka

Tirsdag -
16:30-17:30 Svømming i Tøyenbadet
17:30-18:30 Styrke, kjerne, bryst og generell

Onsdag -
07:45-08:30 Svømming i Tøyenbadet
18:00-19:45 Spinning med Team Torshov på Myrens

Torsdag -
16:30-18:15 Styrke, kjerne, bein, rygg og generell

Fredag -
07:45-08:45 Svømming i Tøyenbadet
16:30-17:15 Løping på tredemølle - intervallbasert sone 3-4
17:15-18:00 Styrke generell

Lørdag -
Langtur på 2-5 timer some 1/2, reservetrening eller HVILE

Søndag -
Langtur 2-5 timer sone 1/2, reservetrening eller HVILE

6 kommentarer:

  1. Nå va det lettere å kommentera ja=)

    Ganske fornøyd me å bli den fysste så kommentere.

    Ska bli spennande å fylla me her. Satse på minst en oppdatering pr dag...hehe=)

    SvarSlett
  2. KJære twin! Gralla med blogg og Norseman deltakelse. Eg glede meg skam mye te dette. Ska støtta deg heile veien opp te Gaustadtoppen!!!

    SvarSlett
  3. Gratulerer så mye med sida. Som streng og ansvarlig storebror og overhode i flokken, ber jeg deg om å skrive bokmål. Vi har hatt våre runder på språk, og bokmål fungerer som du vet best.
    Som vår søster sier, kommer vi alle til å støtte deg helt opp til toppen. Vår familie har lang tradisjon for å følge hverandre opp i idrett. Dette blir kjekt.
    Forøvrig mener jeg at du må skrive bokmål

    SvarSlett
  4. Earl: det blir minst 1-2 innlegg i uken, der en av de er oppdatering, statusrapport om viktige hendelser i uka (for min del). Kjøre meget egoistisk og navlebeskuende fokus...
    Lisi: Dette blir utrolig kult - en konge reise fo hele familien
    Hans: konsekvent språkføring tas til etteretning.

    SvarSlett
  5. Spennande opplegg!! Med all denne treningen må kroppen få rett og tilstrekkelig med næring. Har du gjort en grundig research her?? Kan skille klinten fra hveten.

    Bøker om ernæring er en fin julegave.

    SvarSlett
  6. Ikke dumt tips det Kjelli! Ja, jeg er ikke så grundig akkurat nå med maten, utover at jeg spiser generelt sunt, og hele tiden sørger for å ha tilstrekkelig næring, aldri gå "tom".
    Kommer til å fokusere mer på ernæring de siste 4-5 månedene før Norseman.

    SvarSlett