Personalia

Bildet mitt
Bevegelsesentusiast, samfunnsviter og idrettssosiolog.

mandag 17. januar 2011

Rapport - Swimcamp Holmestrand 14-16.januar

Da var svømmeleiren unnagjort. Sagt først som sist - det ble en skikkelig succès!
Ut med rumpa - ingen problem
Fredag
Startet med bassengøkt hvor vi ble introdusert for øvelsene og "drillsene" vi kom til å bruke mesteparten av tiden på videre den helgen. Innsvømming, drillssett, hovedserie, nonfree, "kick on side" (KOS), subbedrills, tommeltouch, knyttneve, sculling, var alle begreper vi skulle bli ganske så godt kjent med etterhvert. Økta tok også for seg 100m test, for å finne ferdighetsnivået til hver svømmer. Jeg banka inn på 1.40, og var med det i nedre mellomsjiktet. De beste på kurset leverte under 1.15, men her snakker vi aktive svømmere. Uansett, det har jo ikke noe å si for meg. Fredagen ble avsluttet med foredrag om hvordan bygge sitt eget treningsprogram og treningsråd, fint ledet av kursets arrangører, Tom Remman og Bjørn Skullerud. Begge blant Norges beste triatleter.
Lørdag
Startet greit tidlig, med trening kl. 08.00 i bassenget. Fokuset terping av teknikk, drills og pacefart. Videfilming med påfølgende analyse var også blant ingrediensene denne økta. Lunsj fulgte, før et nytt foredrag og analyse av hver enkelt svømmer. Rimelig lærerikt og bli analysert av hovedtrener i Asker Svømmeklubb, Ronny Skaalien. Her er kommentarene jeg fikk: 
Fullt fokus
 - For høy pusting
- Beinbevegelse for mye til sidene (overrotasjon)
- Armtak for mye over midten - overrotasjon)
- Rette opp kropp, stramme rumpa, ut med bryst
- Jobbe inn to-takt som basis for langsvømming
- Høy albue - den skal styre svømmetakene (under vann)
- Unngå passgang
- For mye albuedropp med venstrearm
- Roterer kropp fint, men hofta skal gå rett frem
- Flink til å vente på vannet, men behold trøkket helt ut
Lørdagen inneholdt også en styrkeøkt spesifikt for svømming, etterfulgt av en ny svømmeøkt med bortimot samme program som den foregående svømmeøkta.

(Alle bilder tatt av Jørgen Melau)
Søndag 
Startet litt senere, nærmere sagt kl. 10.00, med oppsummering av gårsdagen, og analyse av de siste svømmerne. En rask lunsj fulgte, før vi hadde en ny styrkeøkt med spesifikk øvelsesprogram for svømmere/triatleter. Veldig inspirerende.
Dagens siste svømmeøkt ble på intet mindre enn 2 og en halv time, og inneholdt en gjennomgang/oppsummering av de tidligere øktene, og en ny maxtest på 100m. Jeg forbedret tiden til 1.35, greit nok.  Kommer til å bli enda bedre nå som jeg vet hva som skal jobbes med. Avslutningsvis ble det flere sekvenser med triathlonspesifikk svømmetrening, stafetter og konkurranser. Tenningsnivå rimelig høyt! Dette medførte til en lettere migreneanfall for min del, men hva gjør man ikke på veien til Norse!
Ikke lei meg...
 
Oppsummering

Meget lærerikt og inspirerende kurshelg. Undertegnede tar med seg masse verktøy og treningsøvelser videre i egentreningen. 9 timer 30 min ble totalen den helgen. Kjenner det i dag, litt forkjølet blitt. Logger en hviledag.

4 kommentarer:

  1. Solid forbedring av 100 meter må jeg si. 15 sekunder siden siste tidtakning på Tøyenbadet.

    Ser deg i bassenget rundt klokka fem i morgen.

    SvarSlett
  2. Ja, men det er jo snakk om 25m basseng her. Skal teste det i dag, for å se om forbedringen er reell.
    Er der tidligere i dag, klarer kanskje rundt 16:00.

    SvarSlett
  3. Rapport fra første svømmeøkt som elev av en som har vært på swimcamp:

    TeddyF hadde flere glitrende øvelser spesifisert på både benspark og høy albue med påfølgende rotasjon i skuldra. Alle øvelsene hadde storslåtte navn.

    Etter øvelsene fulgte 4x100 meter intervaller med 30 sek pause. Wingman slet noe enormt med bensparkene som egentlig fungerte som en brems mer enn motor.

    Heldigvis var TeddyF optimistisk og mente det måtte gå litt dårligere før det gikk bedre.

    SvarSlett
  4. Hei Bjørn Christian! Kjekt å høre fra en som har vært der selv. Fått med meg (din blogg) at du skal være med på Axtri i år - litt av en konkurranseportefølje du bygger deg opp:-)

    Ja, drafting trente vi på i helgens swimcamp, og det var mildt sagt overraskende å se at du får en lignende "ligge i rygg" effekt som på sykkel. Jeg lå og kilte svømmeren foran meg på tærne, og hadde det morsomt hele økta.

    Det var flere deltakere på swimcampen som var med på Norseman ifjor, noe som gir gode sammenligningsmuligheter. Den beste svømmeren kom inn på 1.06 på 100m, og han er en sub 60 på Norse (57min). Svømmere som presterte rundt 1.15-1.20 på 100m kom inn på ca. 1.15. Passe fornøyd om det blir 1.25-1.20, fornøyd om jeg kommer meg under 1.20, og storfornøyd om det blir sub 1.15.

    Lykke til videre - kommer til å følge med!

    SvarSlett