Personalia

Bildet mitt
Bevegelsesentusiast, samfunnsviter og idrettssosiolog.

torsdag 14. april 2011

Hans Skjæveland Sr - Team Futurestar på sitt mest positive

Hans Skjæveland Sr. er ukens utvalgte på Team Futurestar. Denne sindige skjævelandsbuen, som også er min kjære far, har bodd og levd hele sitt liv på Skjævelandsgården. Muligens er det, eller det faktum at han er gift med Solveig, årsaken til at vi her snakker om Jærens snilleste og mest positive kar. Lite bekymrer Hans Sr. eller får ham ut av fatning. Dukker det opp utfordringer (aldri problemer), dreier det seg alltid om å finne løsninger på en kontrollert måte, som vil bidra til at flest mulige parter er fornøyd med utfallet. Av og til kan det bli litt vel kontrollert, og dreie mer mot omstendelig når far løser en oppgave, men gode intensjoner tar ofte litt tid. Til motsetning måten kanskje hans kone ville løst ting på, som heller er mer affektiv og spontan, men like fullt med den gode intensjonen i bunn. Faktisk er ofte mor sine emosjoner førende for hvordan far føler om saken. Er mor sur eller glad, har jammen Sr. en tendens til å føle tilnærmet likt om det aktuelle tema. Han har sikkert funnet ut, i et av sine aller mest avslappede øyeblikk, at det er det mest rasjonelle å gjøre. 
Far har i alle år, vært svært aktiv, enten det gjaldt gårdsarbeid, som kunne innebære å stå opp i 04.00-tiden og jobbe til 18.00, eller å spille fotball på Ganddal IL sitt a-lag. Far er i meget bra form, og har en latterlig høy forbrenning, det sistnevnte er en av grunnene til at far kan opprettholde posisjonen som den desidert mestspisende i familien - i vår familie er det virkelig en hedersposisjon. Far stiller alltid opp - han vil at alle bare skal det godt, og lever med livsfilosofien om at positivt er bra - uansett:-) Derfor kommer han regelmessig med sine legendarisk ordspill og vitser, som skaper mye latter - ikke nødvendigvis fordi det er veldig morsomt, - mest pga av at de er enormt tørre. Og til vår frustrasjon, blir selvsagt far gladere jo mer vi reagerer på tørrheten i hans morsomheter - bensin på bålet for sr. det.


Far er engasjert i fysisk aktivitet og tilnærming til idretten. Det er far som har skolert oss andre og gjort oss bevisst på betydningen av detaljene ved idretten, noe som har preget min måte å se på idrettsutøvelsen helt frem til i dag. Ingenting er tilfeldig, med nok fokus og dedikasjon kan man bli god på en ting, eller som far ville sagt; "få inn den intuitive bevegelsen". Fokuset og dedikasjonen har jeg tatt med meg inn i triathlonsporten, men far skulle nok likt at jeg allerede hadde det på plass mens jeg fremdeles var ung og lovende fotballspiller. Far erger seg nok enda over min ungdommelige arroganse, og til det kan jeg kun si; unnskyld, du hadde rett"!
Blir godt å ha far sin optimisme og positive tanker på sidelinjen under Norse det er sikkert!
1. Navn: Hans Skjæveland Sr
2. Født: 29.05.48
3. Sivil status: Bonde
4. Relasjon til Teddy F: Far til gromgutten
5. Favorittaktiviteter: Sykkel-fotball og turer i marka
6. Trener hvor ofte: Daglig
7. Favorittmat: Svinekoteletter med surkål
8. Favorittbok/film: Ingen
9. Ansvarsoppgaver, Norse: Nest sjef
10. Spesiele kjennetegn: Skjeiv rygg
11. Personlige styrker: Optimist
12. Personlige svakheter: Sovner lett
13. Tanker  om Norse: Dette er hardt. Han er hard i hodet.
14. Hva skal du gjøre for at Teddy F får en best mulig reise: Hjelpe han så godt vi kan.
15. Ønsker du å være den som følger Teddy F opp til Gaustatoppen: Jeg melder pass.
16. Favorittmusikk: Jonny Cash, Elvis,Cohen

3 kommentarer:

  1. Igjen en meget presis og beskrivende presentasjon!

    SvarSlett
  2. Når det gjelder forbrenning og tørrvittig humor er du klin lik, Årstein!

    SvarSlett
  3. Årstein og far blir bare likere og liker for hver dag som går.
    Veldig koselig presentasjon=) Jeg var vitne da mor leste den opp for far. jeg sa at han måtte få lese den selv, for jeg så for meg at han kunne bli litt rørt... Og det ble han=) Både far og jeg tørket tårene!!!! hehe. Han blir bare mykere og mykere.

    SvarSlett