Personalia

Bildet mitt
Bevegelsesentusiast, samfunnsviter og idrettssosiolog.

mandag 4. april 2011

Setting the benchmarks

Sist uke gikk med på å gjennomføre en rekke tester. Har kjørt kroppen rimelig tøft i testene som er plukket ut til å være benchmarks før den virkelige treningsperioden påbegynnes.Jeg tok en litt unødvendig test mot slutten av uken, som har gjort at inngangen til denne uken må bli litt roligere. Trengte selvsagt ikke kjørt en halvmaraton fullt ut for å få vite noe om hvor jeg står på løpingen, men fristelsen ble faktisk for stor. Betaler nå prisen med stivt kne.
Testene jeg har gjennomført er følgende:
100m - svømming = 1.33min (fornøyd med å forbedre 100m tiden med ytterligere 3 sekund fra swimcamp, og det i 50m basseng. Wingman dunket inn på 1.38min)
400m - svømming = 7.30min (armene/kropp litt slitne etter 100m testen, men ok dette. Wingman 9min)
1500m - svømming = 28:45min (holder jeg dette tempoet i 3.8km blir det under 1.15t og det er jeg fornøyd med. Kjentes ut som jeg kunne holdt tempoet lenger enn 1500m i alle fall. Wingman 33.30min)
1090m - løping = 3.25min (toppfarten er fullstendig borte etter kneoperasjonene kjenner jeg. Dette er ikke en veldig viktig test for meg, men greit nok resultat).
20000m - løping = 1t33min (ok resultat mtp at jeg hadde sykkeltesten tidligere denne dagen. Interessant om jeg forbedrer gj.puls ved å holde samme tempo til neste test)
3.76km, Grefsenkollen Opp (244hm) - sykling = 12.25min (fornøyd med denne. Tung i beina pga en benøkt tidligere i uka, men grei fart opp bakken).

Skal gjennomføre de samme testene igjen i juni måned etter en treningsperiode med mye kondisjontrening. Blir spennende å se om det blir store forbedringer.

3 kommentarer:

  1. Interessant. Enda mer interessant å følge wingmans utvikling, faktisk. Savner resultatene på løpe- og sykletestene hans...

    SvarSlett
  2. Olav skal selvsagt få svare på dette selv, men som hans treningsmentor vil jeg si at han er en nyfrelst mosjonist, som inntil videre klamrer seg fast til aktivitetene som i hans øyne fremhever godfotteorien i praksis. Derfor blir det helst svømming og squash på wingman, og mindre av løping, sykling og styrke:-)
    Olav ser nok fremdeles litt for beskjedent på seg selv og sine fysiske forutsetninger på sykkel eller med løpesko, og klarer ikke helt ta innunder seg betydningen av å trene seg opp fra et moderat utgangspunkt - hvor det selvsagt blir kjekkere korrelert med formen som forbedres. Men, det kommer...

    SvarSlett
  3. Wingman mener at løping og sykling er aktiviteter som gjøres midtsommers, +20 og skyfritt. På dager som ikke oppfyller disse kriteriene trenes det under tak.

    SvarSlett