Personalia

Bildet mitt
Bevegelsesentusiast, samfunnsviter og idrettssosiolog.

torsdag 26. mai 2011

Mitt nye vidunder...

Specialized Transition Comp, m/Carbomania 85mm høyprofilhjul... 
Do I need to say more? Dette fartsvidunderet har altså falt ned i mine sykkelbein. Den er blitt prøvd ut på 4 turer allerede, og huttitu så det går unna! Den ene turen fra Brekkekrysset inn til Skar (ca 1mil), lå jeg på 44-45km/t i snitt:-)
Utrolig hvilken herlig fartsfølelse det gir å ligge i aereposisjonen å dunke på!

Takker igjen Torshov Sport Sykkel for at jeg nå har muligheten til å leke meg med slike raffinerte instrumenter. Uten TS hadde det ikke vært aktuelt en gang.
Sykkelen blir førstevalg i alle triathlonspesifikke- og relaterte øvelser/konkurranser. Deriblant Norseman...
For dere som undrer sterkt på hvorfor jeg måtte ha enda en ny sykkel i garasjen, så skjønner jeg meget godt det, men for prestasjonens del, er effekten ubestridelig:-) 
Les videre om hvorfor og hvilken effekt det dreier seg om.


Tidseffektene viser hva man kan spare på en 40 km tempo under normale vindforhold med tempoutstyr sammenlignet med vanlig landeveisutstyr:
  • Sittestilling 2:20 – 6:30 min
  • Platehjul 1:00 – 1:45 min
  • Temporamme 0:40 – 1:20 min
  • Tempostyre 0:30 – 1:00 min
  • Tempohjelm 0:20 – 0:25 min
  • Tempodrakt 0:14 – 0:25 min
Min status:
a. Fokusere mye på sittestilling/aeroposisjon
b. Har ikke platehjul, men høyprofil hjulsett. Sparer omtrent tilsvarende.
c. Har temporamme, en meget bra sådan!
d. Har tempostyret, et meget bra sådan!
e. Tempohjelm skal anskaffes/lånes til Norseman
f. Tempodrakt er bestilt. Ikke sikkert jeg bruker den på Norse, kanskje det blir en tridrakt.

6 kommentarer:

  1. Ser meget rått ut!
    Tar du den med til Skjæveland i sommer?

    SvarSlett
  2. Oh yes! Blir fast inventar på de harde sykkeløktene i sommerens treningsferier:-)

    SvarSlett
  3. Jeg hater syklister. Til og med Hans jr. som ikke har forutsetninger (dvs. kropp) til å lykkes har hevet seg på den jævla motebølgen.

    SvarSlett
  4. Hehe...
    Sykkel: ikke akkurat klassisk "motebølge" (de som går bort over tid), som f.eks zumba eller piloxing. Historien har vist hvor standhaftig og levedyktig sykkelsporten har vært de siste hundre årene, på lik linje med aktiviteter som løping - og ikke minst S.K.I.

    Anyways;

    SvarSlett
  5. Hvem er Anonym?
    Ønsker bare å si at kroppen min fungerer fantastisk i nedoverbakker med lange rette strekk.

    SvarSlett
  6. Tamt å ikke tilkjennegjør seg, men har mine mistanker om hvem denne Anonym er. Vi snakker norsk kulturelite...

    SvarSlett