Personalia

Bildet mitt
Bevegelsesentusiast, samfunnsviter og idrettssosiolog.

mandag 23. mai 2011

Nordmarka Rundt 2011

Bor to steinkast bak til venstre..
Søndag 22. mai var det duket for årets første skikkelige lange sykkeltest - Nordmarka Rundt. Nordmarka Rundt er et ganske krevende sykkelritt på 148km, som snirkler seg rundt Nordmarka. Antall høydemetere er i underkant av 1700. Jeg syklet sammen med mitt L-O lag (Lillehammer-Oslo), Team Torshov, og Ck Nittedal. Sammen hadde vi en ambisjon om å sykle i bra tempo, rett og slett. Sluttid ble ikke diskutert, men jeg tenkte før start at under 4 timer ville være et bra resultat. Rekordtiden før i år var på 3.51.
Turrittet starter og slutter ved Årvoll/Bjerke. Det ble en lagt opp til kontrollert start fra arrangøren, ved at man syklet rolig fra Årvoll Skole frem til Trondheimsveien og gjennom tidstakingsområdet. Etter det var det bare å kjøre på! Det gikk unna i 50km/t inn på Ringvei 3, og fortsatte i samme tempo ut av Oslo og videre mot Bærum - høyt tempo i starten, men kjentes likevel greit og kontrollert ut. Tempoet roet seg noe ned pga løypeprofil, men det ble kjørt i bra hastighet inn mot stigningen til Sollihøgda, spesielt bra levert av dagens hare, Lars kosen. Opp mot Sollihøgda ble jammen jeg og primus motor for TT, Petter, fartsholdere. Jeg er ingen fjellgeit, men tempoet vi satte (evnt. fikk beskjed om å holde), var såpass bedagelig at det gikk finfint. På toppen er det strake vegen ned mot Tyrifjorden, før det igjen stiger jevnt oppover til Jevnaker. Så venter en ny nedkjøring til Roa, før det på ny går opp til Grua. Dette partiet var vel det svakeste rent lagtempomessig. Det ble kjørt dårlig utfor og for ujevnt oppover. Noe av skylden skal ytre elementære faktorer påta seg, som biler og andre syklister:-) 
Inn mot Hakadal viste det seg at Team Torshov var blant de sterkeste i feltet. Gjennom hele rittet var vi fremme og tok gode føringer i rulla, tettet hull som oppstod og generelt holdt tempoet oppe. Vi var veldig trofaste mot lagopplegget vi hadde med Nittedal, men hadde vi vært flere fra TT, kunne vi nok kneppet opp et hakk eller to og syklet endel raskere fra Nittedal til Årvoll. Jaja, det er L-O som gjelder, dette er kun god trening. 
Akkurat det siste poenget skulle bli førende for min del, da det kom et leit velt for 3 av våre ryttere i rundkjøringen v/Gjelleråsen. Selv om farten ble kontrollert skrudd veldig ned, var det tilsynelatende umulig å ikke falle for 3 TT-ryttere (alle med høyprofil:-). Dette gjorde sitt til at lagtempoen inn fra åsen gikk i vasken og laget brøt opp i grupper. Jeg, som den sympatiske teamplayeren jeg er, ventet på de veltende rytterne, og forverret selvsagt sluttiden min med den avgjørelsen. Betyr ingen trille.
Jeg følte meg gjennomgående sterk hele turen, og hadde MYE å gå på når velten kom. Herrlich to know. 
Offisiell sluttid ble 3.59.20, noe som ikke stemmer med min Garmin registrering, men gir nok greit bilde av stipulert tid om jeg hadde fulgt med noen av gruppene etter velten.
Nordmarka Rundt 2011

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar