Personalia

Bildet mitt
Bevegelsesentusiast, samfunnsviter og idrettssosiolog.

mandag 6. juni 2011

Honeystinger Triathlon 2011 - nå med Garmin fakta


På lørdag sesongdebuterte jeg altså i triathlon sammenheng. Stedet var Olum på Jevnaker, og konkurranse var Norgescup i olympisk distanse. Konkurransen var på forhånd beskrevet som tøff, spesielt på sykkeletappen, hvor vi skulle opp 600 hm på 4mil. 
Jeg hadde en sedvanlig Teddy F-forberedelse, med pakking sent på kvelden, og ikke endelig avklaring på transportmiddel før 23:30 samme kveld... Takk til Rune S som elskverdig lånte bort sin sleipe Bmw 320d til en fortvilet triatlet!
Jeg hadde ingen spesielle forhåpninger, men var spent på hvor jeg ville havne i gruppa ut i fra mitt treningsutgangspunkt, som fremdeles er lite konkurransespisset. Konkrete forberedelser kan vel sies å være 2 brick økter og en våtdraktøkt den samme uken. I tillegg hadde jeg ukens hviledag på fredag for å lade litt krefter.-) 
Honeystinger Tri 1.svøm

Målet med konkurransen var rett og slett å trene på å konkurrere i triathlon. Jeg har tidligere i historien vist at jeg mestrer sykling og løping ok, mens svømme- og ikke minst skiftesone-tidene har vært helt begredelige. Derfor ville jeg bruke denne konkurransen som en bra hardøkt, med fokus på teknisk gjennomføring, og disponering av krefter.
Det var en perfekt ramme rundt konkurransen. Nydelig sommervær, 16 grader i vannet, og god stemning. Svømmestarten skulle gå fra vannet, og jeg plasserte meg noenlunde i midten av feltet. Her ble det å vente til startropet gikk, og ca. 100 forventningsfulle triatleter fikk begynt sine respektive runder i løypa. Fra starten går det i hundre! Er ikke spesielt breial i svømmeetappen, da jeg er redd for å stivne. Lar derfor mange svømme over/forbi/på meg de første 400-500meterne, før det etableres noe som kan ligne på svømmeklynger. Jeg prøvde å fokusere på mine ting, teknikk og flyt i vannet, god navigering og bryr meg lite om andre svømmere. Dette fører og til at det ikke blir noe drafting denne gangen, men skitt au... Jeg vet ikke hvor jeg ligger i feltet, men regner med det er langt bak. Det går litt tungt i starten og den første runden er hard for motivasjonen. Når det går inn mot vending etter de første 750meterne, løsner det plutselig for meg, og jeg blir lettere i kroppen den andre runden. Tar faktisk igjen andre svømmere, og har garantert en bedre 2.runde enn første. Gøy! Jeg kommer opp av vannet, ganske medtatt faktisk av en eller annen grunn, litt uheldig klatring opp på land og får tendenser til krampe. Må stoppe litt opp, og har allerede her begynt å bruke MYE tid som vanlig i skiftesonen:-) Kommer meg omsider opp og ser til min store forbauselse at det fremdeles står mange sykler i s-sonen. Ser på klokka, under 27min, meget bra! Løper til min sykkel, og starter knotingen... Jeg har vanskeligheter med å få av meg våtdrakta, gjøre ting i riktig rekkefølge, og i begeistringen slår jeg av et par ord med de medtatte og utålmodige konkurrentene som kommer inn i sonen etter meg (men går ut før meg...). Jeg tar meg til og med tid til å hjelpe en bekjent med hans drakt... Da jeg til slutt tar turen ut av skiftesonen har jeg brukt over 3min... De beste bruker rett over 30 sek:-) Jaja, dette skal det trenes mer på!
Jeg kommer meg på sykkelen og starter umiddelbart å smile - dette blir bra! Starter i ett høyt tempo og tar igjen alle de som brukte mindre tid enn meg i skiftesonen, ++. Jeg ligger hele tiden i tempobøyla og finner roen i en herlig fart. På vei opp den første bakken møter jeg eliten på vei ned. Bestemmer meg for å sjekke min egen tid på tilsvarende punkt ned igjen for å måle tidsavstanden. Jeg kommer dit 10min etter, ligger altså ikke så langt etter, og jeg vet at jeg har syklet bra ift mange av mine konkurrenter. Dette gir meg ytterligere motivasjon og jeg peiser på i kontrollert tempo. Ut på andrerunden bestemmer jeg meg for å ikke øke trykket, men heller roe litt ned før overgangen til løp. Kommer til t2 og bruker her, mot normalt, kun 35sek (?!) på å sette fra meg sykkel, ta av hjelm og skifte til løpesko:-) Starter løpingen og kjenner at beina er helt greie. Jeg løper kontrollert den første runden på 2.5km, for å kjenne på belastningen. Tørr ikke gi altfor mye på, konkurransen skal skje i 100% kontrollert modus! Klarte denne målsetningen, kommer meg til mål etter en raskere sisterunde enn den første, og til en sluttid på 2t25min11sek. Tenkte med en gang at det var en heller laber tid, men forstod senere at det ikke var så verst mtp hvor hard løypa var, og de andre tidene.
Jeg stilte med obligatorisk våtdrakt, temposykkel m/høyprofilhjul og tempohjelm, kort løpetights og sykkeltrøye (tridrakta ikke klar). Tapte rundt 6min til den beste svømmeren, 7min til den beste syklisten og 6min til den beste løperen, totalt 18min bak vinneren, og 15. plass i Norgescupen. Jeg var vel den eneste av de fremste 25 som ikke hadde tridrakt :-)
Det er ganske morsomt å tenke på at jeg har MYE å gå på hva gjelder sluttid. Kan kutte 2.30min bare på skiftingen, og har endel mer å spe på med i syklingen! Jeg har løpt lite i det siste, og syklingen er ikke spisset mot korte distanser, - så detta var moro!
StNrKlubbKlasseTidPlsKjn
Pls
Kls
Pls
23SAGENE IDRETTSFORENINGM NC 20-3902:25:11161510
TotaltSplit
SplitnavnTotaltidSplittidTempoTotaltKjønnKlasseTotaltKjønnKlasse
Swim00:26:2900:26:291:45 min/100m232012232012
T100:29:3900:03:10312514463619
Cycle01:41:4901:12:0933.3 km/t18171110108
T201:42:3200:00:43181711171511
Run02:25:1100:42:394:15 min/km161510191812

7 kommentarer:

  1. Meget bra! Virker som du er i god rute
    Blir spennende framover!

    SvarSlett
  2. Ja, det gav virkelig mersmak og ny motivasjon dette her altså. Tridrakt er på vei og det samme er aero drikkeflaske (plasseres innimellom tempobøyla) :-) Morro morro!

    SvarSlett
  3. Rett og slett imponerende.

    SvarSlett
  4. Dette er herlig å lese!! Du er i VELDIG god rute. Legg ned resten av jobben frem mot Vats og så (litt mas som du sikkert allerede begynner å bli lei av fra meg :-)) roer du ned og topper formen de siste ukene. Du kommer til å få en magisk opplevelse gjennom en lang dag, og ja, det er lov å felle en liten tåre de siste trinnene opp mot Gaustadtoppen (Det gjelder alle i crew også!!)

    SvarSlett
  5. Dine ord henger høyt BCB! Å roe ned blir ikke ett problem de to siste ukene, Friel skal følges til punkt og prikke:-)
    Ja, tror det kommer til å bli en sterk opplevelse, kjenner på følelsen allerede - Team Futurestar på veien mot Gaustadtoppen - blir rørt av tanken faktisk. G.L.E.D.E.R M.E.G

    SvarSlett
  6. Angående å felle noen tårer; det tror jeg ikke blir noe problem for verken crew 1 eller 2 å få til kjenner jeg oss rett...! En skikkelig sippegjeng!

    SvarSlett
  7. Far begynner vel allerede på turen til Vats...

    SvarSlett