Personalia

Bildet mitt
Bevegelsesentusiast, samfunnsviter og idrettssosiolog.

mandag 8. august 2011

Race report- Norseman 2011

Det har nå gått noen timer siden målgang Norseman, og jeg er noenlunde på vei tilbake til "normalen". Med det mener jeg både fysisk og mentalt utgangspunkt, for dette har virkelig krevd sitt! Vi (Heidi, Lisi, Olav, LitleHans) ankom Eidfjord torsdag ettermiddag, og ble møtt av et regntungt sted som krydde av triatleter med følge. Mens vi stod og betraktet svømme-målgangen (den ordinære finishen) så vi Tim De Boom, legge ut på en rolig sone1 tur kan jeg tenke meg. La der grunnlaget for sin seier og stemningen var satt... 

Vi kom oss etterhvert til vårt overnattingssted, Flatearth i Øvre EIdfjord. Det var et skikkelig hostellpreg over komplekset og vi fant oss godt til rette utenfor all viraken nede i sentrum. Her kunne vi slappe av, spise og forberede oss i ro og mak. På fredag kom resten av min supportcrew, mor, far, Ola og Hans. Samme dag, kl. 15:00 var det pre-race meeting, hvor arrangøren gjennomgikk morgendagens konkurranse. Det gikk rykter om at det ville bli endringer på svømmeetappen, og det ble det. Pga et tysk cruiseskip, som virvlet opp kaldt vann da det la ut fra kai, endret vanntemperaturen seg fra pene 18grader til ekle 10grader. Svømmingen flyttes da 2mil lenger ut av Eidfjord - i feil retning. Der skulle det visstnok være varmere og bedre forhold. Syklingen ble som konsekvens, og 2mil lengre. Jaja, jeg brydde meg ikke nevneverdig om det, hadde egentlig sett frem til svømmingen, da jeg følte at teknikken hadde sittet bra i det siste. 
Vi kom oss inn på restaurant og dagens første middag (av to) ble inntatt. Lasagne. Vi kom oss videre til Flatearth og begynte de siste forberedelsene. Tok det pent og pyntelig, digga den avslappa stemningen - kan tenke meg det f.eks rådet andre forhold nede i sentrumshotellene.  Ny middag med Skjevigjengen ble holdt på Hardangervidda Natursenter, skikkelig koselig stad. Hardangerburger - check. Resten av kvelden gikk til siste oppgaver som gjenstod, mat&drikke-opplegg, klæropplegg og kjørerute.
For dem som skulle være meg med fra morgenen av, ble det en kort natt. 02:05 stod alarmklokka på... Fikk selvsagt ikke inn mange kvalitative sovetimer, men slappet godt av fra 22:00 av, og sov kanskje 2-3 timer. Når jeg stod opp og så ut vinduet tenkte jeg - "dette er galskap". Ute var det bekmørkt og regn, men temperaturen var grei. Frokost med kornblanding ble spist i salig stillhet i fellesstua. Det var en gjeng til som skulle være med sin utøver, + at instruktører fra Flatearth skulle bidra som kajakkvakter under svømmebiten. Alle virket rimelig andektige og det var tydelig at noe rart og stort var på gang. Allerede i bilen bort til ferjeleien, forstod jeg hvor heldig jeg var med mitt supportcrew. Stemningen var på topp, og folk bidrog til å holde humøret oppe. Heidi ryggmasserte meg omtrent hele turen, mens wingman Olav tok første kjøreøkt - og alle de neste i car2... Jeg kjente litt på spenningen når vi kom til båten hvor alle de andre spente og nervøse deltakerne gjør noe med ditt eget sinn også. Til stor glede traff jeg Tove-Linn Bjørnå med en gang, og vi holdt sammen til start. Fint å ha kjentfolk å bedrive den lange dødtiden på båten med. Når vi endelig fikk kaste oss ut fra båten, var det bare å legge på svøm - til starten av etappen som lå ca. 500-600m fra båten... En solid oppvarming med andre ord. Startskuddet/hornet gikk omtrent med engang jeg hadde kommet meg bort, og det var like greit. Jeg hadde da klart i forkant av svømmingen, å fette til brilleglassene med vaselin (som brukes til å dekke de åpne kroppsdelene for varmeisolasjon). I tillegg til at det var helt mørkt, var sikten min bortimot fullstendig fraværende i omtrent halvparten av svømmingen! I tillegg var det motstrøm og jeg fant liksom aldri rytmen. Ble kaving alene hele veien, da jeg ikke maktet å drafte på noen andres mer svømmekyndige bein. 
Mål ble skimtet etter lang tid i vannet og jeg fikk ut siste rest av svømmekrefter. Kavet meg heller lite elegangt opp av vannet, desorientert og rar i kroppen. Så på klokka - 1.35?!! Hva? Hadde håpet på en tid rundt 1.15-1.20, og her viste det 20min tregere. Ikke som forventet, men alle hadde pga de dårlige forholdene, svømt tregere enn normalt, så jeg slo meg noe til ro med det. Tok likevel litt tid før jeg kom meg opp på (jern)hesten igjen, og brukte derfor uforholdsmessig mye tid i T1 (skiftesone). Da jeg omsider var på sykkelen var det gått over 10min! Syklingen er min styrke, og jeg gledet meg til å starte på de 3000høydemeterne som etappen består av. Startet ganske raskt, men det var glatt og dårlig sikt pga tåke og regn. Fikk opp et bra tempo, og måtte justere noe ned da det bikket sone3 på pulsklokka. Tok igjen andre deltakere tidlig og fortsatte med det gjennom hele etappen - herlig! Opp til Dyranut tok det rundt 2.20t og da unnagjort 60km av 200km. Ved turistheimen så jeg frem til å treffe crewet mitt og få en tørr vindjakke, da det hadde vært ganske ufyselig vær til da. Jeg måtte smile litt da jeg ser hele gjengen storme ut av hytta for å komme meg i møte - jeg kom for tidlig:-) Tapte ikke noe spesielt med tid på det, og det skjerpet tydelig konsentrasjonen i supportcrewet, for resten av Norse gikk knirkefritt fra deres side.
Fra Dyranut til Geilo gikk det virkelig unna! En deilig følelse å ligge i tempobøylen og suse forbi andre som ligger i 40km/t. Etter Geilo er det rett opp igjen, hvor jeg tok det rolig, men fortsatte å ta igjen andre deltakere. Så er det noe nedover igjen før det bærer opp et lignende parti to ganger til, Fagerli og Dagali. Nå begynte jeg å kjenne det noe, og jeg tok ikke igjen andre ryttere så enkelt som før. Ned fra Dagali prøvde jeg å roe det litt til siste stigning opp Imingfjell begynte. Hadde respekt for den bakken, og det med rette! Gikk likevel greit, og jeg startet på den siste mila på vidda før nedstigningen med gode bein. Nedover Tessungdalen gikk det i begynnelsen styggfort, men jeg roet det ned for å gjøre meg klar til gode løpebein. Slappet nok litt vel tidlig av, og kunne nok kommet inn 5min raskere hadde jeg ventet ett kvarter. Kom inn i T2 etter 6t50min sykling - bra fornøyd. T2 gikk raskere og jeg var kjapt i gang med løpingen. Bena kjentes med det første veldig bra, noe jeg regna med og siden jeg hadde holdt meg fint innenfor sone2 hele sykkeletappen. Men etter 5km merket jeg at det manglet litt langdistansekvalitet i kroppsdelene fra midt og nedover... Måtte justere meg ned fra 5km/min til nærmere 6km/min. Beina kjentes veldig tunge og tretthet kom sigende. Holdt ett lavt, men jevnt tempo resten av løpingen. Slet litt med motivasjonen, men ble stadig påminnet av min fantastiske supportgjeng om hva jeg var med på, og det holdt meg oppe, spesielt småkyssene fra Heidi gav ny energi:-) Jeg løp rundt i underkant av en km om gangen før jeg fikk support av gjengen, stort sett Hans og Heidi. Brukte disse langingene som en "pust i bakken" hvor jeg gikk. Ett soleklart høydepunkt inn mot Rjukan var da jeg rundet hjørnet til Miland og skimtet fam. Einungbrekke langs veikanten. Av dem ble jeg møtt med eget heiarop og plakat i mitt navn - enormt rørende, og det gav meg en sist push inn til Dale. Gledet meg til å komme til Svineroi, for da kunne jeg starte gåingen... Skiftet også her, herlig å få av meg gjennomsvett tridrakt. Oppover Svineroi gikk det heller tungt, og jeg begynte her for første gang å slite med inspirasjonen og var rett og slet litt nede. Hans merket det nok, siden han spurte meg på sitt sedvanlige vis; om det er sånn at du helst ikke vil snakke nå"? Husket ikke hva jeg svarte, men det ble litt stilletid uansett, hvor jeg måtte fokusere. Ble tatt igjen av noen av de jeg tok forbi på syklingen her, og det gikk tregt. Checkpoint 32,5km gikk uten problem - var nr. 60 og ble stolt av å høre det. Mistet likevel noen flere plasseringer de neste km, mens Hans prøvde å holde motet mitt oppe, sporadisk hjulpet av resten av crewet og fam. Einungbrekke. Uvurderlig støtte må jeg bare få sagt! Så kom energiboosten jeg hadde håpet på, jeg startet å løpe oppe på platået før Stavsro, tok raskt noen plasseringer og var offensiv opp steinrøysa - nå skulle vi i mål! Jeg startet å småløpe der hvor det var greit terreng, og lå plutselig alene og fryktet litt for at jeg måtte stoppe og vente på supporten. MEN, opp på siden kom min glitrende wingman, Olav - "trenger du noe å drikke" fikk han presset ut innimellom stegene oppover og hans helt spesielle pusteteknikk. Jeg takket for flasken og for at han tok ansvaret med å følge meg oppover, nå var det bare å henge på! Det ble en skikkelig fin opplevelse for meg, helt nydelig å se Olav ta ut kreftene han hadde spart opp nå siden HEMT (var jo egentlig godt inni sin 4mnd hvileperiode), for at jeg skulle komme meg opp på toppen. Og som ikke det var nok - Hans gav stallordre til sin andre fjellgeit - Lisi, om å ta siste jobben oppover med meg, når han så at Olav begynte å merke kjøret. Ble meget imponert og stolt av søster, og helt fantastisk å gå den siste kilometeren med tvillingsøster opp til toppen! Hun pusha meg hele veien, mens jeg hørte hun jobbet godt hun og - helt magisk! På toppen ble jeg møtt av svoger Thomas som gav meg en skikkelig bamseklem - jeg var i mål! Helt utrolig deilig opplevelse og en vanvittig mestringsfølelse! På hytta var det euforia all over og jeg kunne ikke la være å smile sammen med Lisi og Thomas, litt senere Olav og tilslutt Hans. Alle var like stolte og glade som meg, en helt spesiell opplevelse å være der oppe, og noe jeg er veldig glad for å ha vært igjennom:-)
Turen gikk omsider nedover fjellet igjen - heldigvis ved bruk av Gaustabanen, da jeg var blitt greit stiv. Ved utgangen av banen, ventet to smilende mennesker, Ola og Heidi som gav meg en herlig klem - godt! Vi kjørte fornøyde opp mot felleshytta hvor mor møtte oss i døra. Da ble det enda mer følelsesladet og vi delte nok en liten tåre der på trappen:-) 
Kvelden ble tilbragt sammen med med min nærmeste familie og Heidi sin familie. Skikkelig koselig og et verdig punktum for en lang begivenhetsrik dag!
Norseman 2011 - done:-)

TID: 14.13.54
PLASS: 57

21 kommentarer:

  1. Imponerte av et gammelt fotball talent!!! Du e ikkje riktig, men det må ha vært en fantastisk opplevelse

    SvarSlett
  2. Respekt Teddy... Takk for en herlig reise.

    SvarSlett
  3. Fantastisk Twin!!! Utrolig stolt og glad på dine vegne.

    SvarSlett
  4. Takker Marius. Triathlon er riktig så gøy skal du vite:-)
    Lisi/Olav - turen var så mye finere med dere på laget!

    SvarSlett
  5. Dette var helt rått.Jeg er utrolig stolt og imponert av deg.Tusen takk for en fantastisk tur

    SvarSlett
  6. Jeg bare griner og griner, jeg... :-) Har grått av alle småfilmene Hans har på ipoden, i strekk. Selvfølgelig også når jeg fikk sms-er underveis på lørdag. Og nå denne fine, levende beskrivelsen fra konkurransen. Spesielt kjekt (OG rørende) at det var Lisi som ble med til topps!
    PS! Nydelig presentasjon du hadde av Heidi også! Det var rene bryllupstalen det, så nå er det vel bare å fri?? Hvis du føler tomrom i tilværelsen etter Norseman nå, kan det jo være greit å erstatte det med bryllupsplanlegging:-)

    SvarSlett
  7. En fantastisk racereport! Jeg har gledet meg til denne, og det vet jeg Bjørn B har også. Det var som å spole tilbake til den syke,syke dagen og kjenne på alle inntrykkene igjen.
    Dette har vært det råeste jeg har vært med på i idrettssammneheng noensinne. Overgår til og med finaleseieren i B-sluttspillet i Sørlandscupen i yngre dager. Det var så utrolig kjekt å være med på det fra første stund og helt rått å oppleve å bli fragått av deg i steinrøysa. Jeg må innrømme at det var da jeg virkelig forstod hvilken sykt stor kapasitet du har. Jeg regner meg selv for å være i godt slag hva fysisk form angår. Greit nok at jeg fulgte deg fra bunnen av bakken, men at jeg skulle bli distansert av deg opp selve toppen hadde jeg ikke regnet med. Jeg trodde at du skulle være så sliten at jeg måtte virkelig trå til for å få deg opp. Du hadde jo tross alt svømt 3.8 km motstrøms, 20 mil med sykling over noen forferdelige fjell, og tilbakelagt en halvmaraton allerede...
    Jeg er stum av beundring og virkelig stolt av deg!
    Takk til alle i crewet også for en fantastisk dag!

    SvarSlett
  8. Hehe, ja det var en greit emosjonell dag Wenche - en utrolig opplevelse!

    SvarSlett
  9. Hans; du gjorde en fantastisk jobb hele dagen igjennom. Helt uvurderlig rolle - du holdt meg rolig samtidig som du pusha meg underveis. Heilt kanon.
    Ps; en teamleders oppgave å deligere oppgaver, slik du gjorde opp steinrøysa:-)

    SvarSlett
  10. Stum. Av. Beundring. Evig. Respekt.

    Aleks

    SvarSlett
  11. Lurer på hvor i løpet Hans jr. kom i kontakt med syd-europeeren i seg selv. Han har nemlig blit svært så snakkesalig og fysisk kontatksøkende etter Norseman. Mangler litt på kroppsgestikulering enda.

    SvarSlett
  12. Kongerapport. Kan du si noe om hvor mange kalorier som gikk med, både inn og ut?

    Film?

    Konge!

    Håvard R

    SvarSlett
  13. Inspirerende lesning! Imponert over prestasjonen.


    Rune

    SvarSlett
  14. Alexos/Rune; tusen takk! Generalsponsor B.O.R.D.E.T skal få sin dokumentasjon av Norseman med fronting av logo, på BOTB:-) Gleder meg til den utfordringen og!

    Håvard: garminklokka ble ødelagt i forkant av Norse, og brukte derfor Polarklokka til søs. Har ikke hentet ut data fra den. Snakker selvsagt maaaange forbrente cals:-) Hadde en snittpuls på ca 150-155 kan jeg tenke meg.
    Matinntak er enklere å dokumentere. Startet rett etter svømmingen i skiftesonen med å spise en energibar (High5), samt drakk vann og sportsdrikk med Ringer og Crampfix. Deretter på syklingen hadde jeg ca 2 Winforce flytende energibarer i timen, + 1 til som var en mix av protein/energibarer High5. I langesonene tok jeg en kanskje en banan og litt rosiner ekstra. Drikke var stort sett Winforce sportsdrikk med Ringer og Crampfix.
    På løpingen startet jeg med to Winforce barer, men gikk over til Maxim gels etterhvert. Drakk nå og Cola, sammen med vann og sportsdrikk. Drakk og spiste sånn noenlunde hver km. Opp stigningen ble energigels ren smerte, og jeg gikk over til å spise det jeg orket å ta inn... Tjukklefse, rosinbolle, rosiner, bananer og proteinbarer - samt vann og sportsdrikk:-)

    SvarSlett
  15. Gratulerer med en fantastik prestasjon! Bortsett fra å klippe gresset gjorde jeg ikke annet den dagen enn å trykke refresh i nettleseren og tekste og mase på Hans for å høre siste nytt om hvor du var og hvordan det gikk. Selv på avstand var dette vakkert.
    Vet ikke hvordan du hadde det dagene etterpå, men jeg var faktisk litt nedfor på mandagen, to dager etter selve løpet. Det var liksom litt tomt. Målet som jeg hadde jobbet mot var ikke der lengre, og den fantastiske dagen var "bare" et minne. Ble litt bedre etterhvert men det å få plass i Norseman, trene målrettet, legge en plan og ikke minst gjennomføre slik du gjorde. Bukker dypt!! Herlig Race report. Det jeg sitter igjen med i dag, er en fantastik opplevelse som jeg kan dele med de som var med den dagen. Norseman er ikke bare en opplevelse for den som svømmer, sykler og løper, men også for de som hjelper og støtter oss. Tror også de vil ha mange gode minner fra turen. Emosjonelt er det ikke alt for mange andre ting som kan måle seg med timene etter målgang, men jeg forstår at dere har en i vente i februar? Gratulerer med den også :-)

    Lykke til videre med nye mål, og.......det er jo jubileum i 2012. Kanskje vi sees på ferja ut Hardangerfjorden kl 04.00 lørdag 4.august????

    SvarSlett
  16. Tusen takk Bjørn! Takker for din oppmerksomhet og finfine oppdateringer underveis. De inspirerte!
    Enig med alt du sier her om antiklimaks rett etterpå. Jeg er heldigvis nå i Barcelona m/Heidi, og storkoser meg her. Fremdeles trøtt faktisk etter Norse, men skal få en etterlengtet god natt søvn nå...
    Norse neste år er nok ikke aktuelt, men utelukker ikke ny deltakelse.
    Du skal snart i ilden selv, blir skikkelig spennende å se hvordan du takler Axtri - lykke til:-)

    SvarSlett
  17. FANTASTISKE lesning her Årstein.
    Ska innrømma at eg ikkje har fulgt bloggen din så mye før løbe, for eg har ikkje lagt merke t an, men har leste ijønå mestparten av an nå i itteti.

    Nydelige presentasjon av alle i teame, har smilt godt en del gonge, å ganske røranne mye av d som e skreve åg :)

    Jan Thore

    Bøye meg i støve for den prestasjonen d e å legga opp t dette løbe, både me planlegging ( strukturerte treningsopplegg ) i forkant, å selva jønåføringå av løbe.

    Kan bare sei gratulera så møje me enn vannvittigt bra prestasjon, e IMPONERTE.
    Å lykke t me familieforøgelsen åg, som eg b.l.a fant ud her inne.

    SvarSlett
  18. Vett ikkje koss eg klarte å få navne mitt midt inni der :)

    SvarSlett
  19. Hehe, takker for det Jan Thore - skikkelig hyggelige ord.
    Ja, det har vært en lang reise, fra jeg fikk plass i Norseman september ifjor, frem til 06. august i år. Har vært enormt givende og lærerikt å planlegge, tilrettelegge, trene og gjennomføre noe slikt som dette her!
    Blir nok flere slike stunts i fremtiden, men neste år er jo som du sikkert forstår rimelig okkupert av noe helt annet:-)

    SvarSlett
  20. Twin. Eg vil bare nebna at sa eg trodde du kom inn på 14.15.. Det va jo ikkje så reint gale gjetta det?? =) Digg i Barca? Her regne det. KOS dokke.

    SvarSlett
  21. Ja, du oser jo av rutine i Norse-sammenheng, så regna helst med at du ville treffe med tidsestimatet:-)

    Meget digg i Barcelona, show by! Men kjenner at jeg ikke er restituert i det hele tatt. Føttene er direkte vonde... Håper det roer seg etterhvert.

    SvarSlett